Woesdag 17 augustus - Reisverslag uit Khajuraho, India van Kees en Lia Bloemendaal - WaarBenJij.nu Woesdag 17 augustus - Reisverslag uit Khajuraho, India van Kees en Lia Bloemendaal - WaarBenJij.nu

Woesdag 17 augustus

Door: Kees en Lia

Blijf op de hoogte en volg Kees en Lia

20 Augustus 2011 | India, Khajuraho

Na de lange busreis mochten we uitslapen. Het ontbijt om 8.30. Vervolgens stonden er ruim 20 fietsen buiten. We mochten er allemaal eentje uitzoeken. Een heren- of een damesmodel, standaart 1 versnelling dus niet veel keuze. Toen Lia ging uitzoeken waren de damesfietsen al op - een van de heren had liever een damesfiets i.v.m. een onwillige heup - en kreeg zij een prachtige herenfiets toebedeeld. Dit ging prima. De herenfietsen reden sowieso al veel beter dan de dames. Wel had Lia alle aandacht, want een vrouw op een fiets en dan ook nog eentje met een stang - volop reden voor hilariteit.
Maar dus lekker fietsen door de natuur. Wel Indiase wegen natuurlijk. Dus allemaal grove stenen van een halve decimeter dik, met langs de kant een wat gladder stukje van 25 cm voor de fietsers.
Nu mankeerde er regelmatig wat aan dit strookje dus de helft van de rit reden we alsnog over de keien.
Onderweg een boerderijtje enz. bezocht. Interessant omdat we nu weten hoe soja, linzen enz. er op het land uitzien.
Vervolgens door een dorpje, daar van alles bekeken.
Toen weer terug. Nog een tussenstop voor cola en wat chips. Ik (Kees) heb de afgelopen 50 jaar geen Cola gedronken, maar hier bijna dagelijks. Er zit hier bijna geen koolzuur in en is daardoor wel te drinken en volgens diverse kenners goed voor de maag in dit soort landen.
's Middags naar de Shajuraho empels. Prachtig tempelcomplex, on-Indisch onderhouden met prachtige groene grasvelden, mooie bomen en struiken. Vast een Europese manager.
Maar het ging om de tempels vanzelf. Deze tempels zijn erg bekend omdat de muren aan de buitenkant voorzien van vele uitgehakte situaties van afbeeldingen uit de Kama Soutra. De gids was - bij uitzondering - een Indier die prima te verstaan was en een leuk gevoel voor humor had. Don't do this at home zei hij nog en dat leek mij een verstandig advies...
Ook waren er nog diverse apen en een bepaalde hoek van het complex. Hierin hadden echter alleen de dames grote belangstelling.
Vervolgens het dorpje weer in en op een dakterras wat gedronken.
De mannen bleven nog even zitten terwijl de dames al naar beneden waren want die hadden weer een paar leuke winkeltjes gezien! En inderdaad: Lia heeft een mooie zilveren halsketting gescoord. Kon ze niet laten liggen....
Vervolgens op onze huurfietsen weer terug naar het hotel. Dit was zo'n vier kilometer, laverend om kuilen, koeien, honden enz. enz.
Hierna lekker gedouched. We bleken allemaal verbrand na de fietsritjes. Trekt wel weer bij.
's Avonds weer naar het dorp - nu per tuktuk - naar een Italiaans restaurant en vervolgens weer naar het hotel voor de nachtrust.