Vrijdag 19 augustus - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Kees en Lia Bloemendaal - WaarBenJij.nu Vrijdag 19 augustus - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Kees en Lia Bloemendaal - WaarBenJij.nu

Vrijdag 19 augustus

Door: Kees en Lia

Blijf op de hoogte en volg Kees en Lia

20 Augustus 2011 | India, Vāranāsi

Even uitgeslapen tot half negen.
Tuktuk naar de oude stad genomen naar de Ghats. Dit zijn de trappen aan de oevers van de Ganges. Dit is namelijk de plaats waar de doorsnee Hindoe toch een keer geweest moet zijn.
Een erg vieze rivier dus. Op de oevers diverse mensen die aan het baden zijn. Volledig kopje onder, slokken water drinkend, enorm goor. Ze zijn hier ook dag en nacht lijken aan het verbranden en de restanten worden hierna in het water gegooid. Ook kinderen tot tien jaar hoeven niet verbrand te worden en gaan zo het water in, evenals mensen die zijn gestorven door slangenbeten en aan de pokken. Ook de kadavers van ,,heilige'' koeien zie je opgezwollen langs drijven. En daarin zitten duizenden mensen zich dus te wassen, tanden te poetsen, kleren wassen enz. enz.
De stad aan deze oevers bestaat volledig uit smalle straatjes van een meter breed. Alles weer even goor en stinkend. Meerdere reisgenoten in de koeienvlaaien of hondendrollen gestapt.
Een aantal van het gezelschap wilde nog de ,,gouden tempel'' bezoeken. Ik (Kees) geloofde het wel en wist al wat ik te zien zou krijgen. Lia wilde dus wel. Het enige wat je mee mocht nemen was je paspoort. Geen fototoestel, banaan, appel, helemaal niks, o ja, ook wat geld...!
Lia had alleen een kopie van het paspoort bij zich dus begonnen ze weer moeilijk te doen over een nummer van het visa.
Na heel veel gepraat mochten ze naar binnen. Zoals bijna overal werd hier ook gezongen. Verder niet veel meer bijzonder dan op andere plaatsen. Blij dat ik dit aan mij voorbij heb laten gaan.

Na de lunch naar de moslimwijk geloodst. Hier zitten nl. de zijde-fabrieken. Kregen hier de ververij en de weverij te zien. Grappig hoe door middel van dezelfde boeken als ons draaiorgel het patroon in de stoffen word geweven.
Hierna dus de winkel in. Ik bleef met nog twee verwante zielen lekker buiten zitten en kletsen met de kinderen uit de buurt.
Hierna weer richting Ganges. Ik (Kees) zag er zeker nogal belangrijk uit want ik werd aangesproken door een Indier die zijn boot aan ons wilde verhuren. Ik hem toen gelijk doorgestuurd naar Ingrid, onze reisleidster. Zowaar zaken gedaan.
Na een drankje op een dakterras aan de Ganges - ik denk van z'n broer want ze leken nogal op elkaar - trokken we weer naar de oevers van de Ganges. Ingrid had prima prijzen voor elkaar gekregen. In de avond de puja bekijken vanaf het water en de volgende dag met de motorboot over het water voor ongeveer een uur.
Eerst de puja dus. Een enorme menigte mensen zowel aan de oever op de trappen - minder dan gewoonlijk want de meeste treden staan door de hoge waterstand onder water - en een schare boten en bootjes op het water. Alles sfeervol verlicht. We werden begeleid de boot op en steeds overstappend op andere boten belandden we op een boot waar we gezeten de puja konden bekijken. Op een tempel aan het water waren een achttal priesters - prima verlicht - druk in de weer met bellen, brandende lampen, waaiers enz. Een indrukwekkend geheel. Normaal schijnen de priesters op de trappen te zitten maar door de hoge waterstand zaten ze nu op het dak van het tempelgebouw.
Hierna weer op de wal afgeleverd. Dwars door de hierboven genoemde tempel dus konden we alle attributen ook nog van dichtbij bekijken.
Vervolgens door de eigenaar van de boot naar een prima restaurant geloodst en vervolgens weer naar het hotel, want we moeten morgenochtend om 05.00 uur in de hal staan voor de boottocht. Om de zonsopgang en het leven langs de oevers te bekijken.
Welterusten!