Maandag 8 augustus - Reisverslag uit Jodhpur, India van Kees en Lia Bloemendaal - WaarBenJij.nu Maandag 8 augustus - Reisverslag uit Jodhpur, India van Kees en Lia Bloemendaal - WaarBenJij.nu

Maandag 8 augustus

Door: Kees en Lia

Blijf op de hoogte en volg Kees en Lia

09 Augustus 2011 | India, Jodhpur

Wij begonnen deze dag riant. Pas om 9 uur ontbijten in de gezamenlijke ruimte waar al onze kamers op uitkomen.
Met een man of twaalf zijn we met 2 auto's naar het Meherangarth fort gegaan. Ligt heel hoog met een heel mooi uitzicht over de blauwe stad. De meeste huizen in deze stad zijn blauw geverfd. Dat helpt mooi tegen de vliegen en een van hun goden (een olifantje volgens mij) is blauw van kleur, vandaar.
Vervolgens het fort in. Met tien man een gids gehuurd. Deze sprak echt Indisch Engels dus voor Lia en mij en meerderen in ons gezelschap niet echt makkelijk te verstaan. Na 15 minuten haakte er een van het gezelschap af want die werd nogal beroerd (de darmpjes). Volgens zijn vrouw en 2 kinderen stelde hij zich alleen maar aan, maar hij was echt wel ziek.
Dus even sneller door het fort. Was zeer indrukwekkend allemaal.
Hierna (inmiddels een uur of een) zijn we lopend door de blauwe stad afgedaalt naar de gewone stad beneden. De normale ultra-smerige situaties: schijtende koeien, honden, al het vuilnis op straat, dus kijken waar je loopt. Maar toch weer grappig om allemaal te zien.
Beneden aangekomen eerst maar weer naar de volgens mij enige koffie-shop in India waar ze de cappucino's, grande latte's enz. maken zoals wij ze gewend zijn. Ik (Kees) nog maar een lekkere pannenkoek met aardbeiensaus en een zoet maissoepje erbij gedaan. Hierna zijn Lia en ik naar een internet-tent gegaan maar daar heb ik de verslagen van gisteren al uitgetikt.
Toen we buiten kwamen begon het pittig te waaien. Alle bende van de straat vliegt dan door de lucht. Dit was de voorbode van flinke regen.
Buiten kwamen we Rob en Ineke van ons gezelschap tegen en gezamenlijk de stad in. Gelijk een souvenirshop in. Leuke dingetjes voor heel redelijke prijsjes. De stroom viel ook nog uit dus het was gelijk bloedheet in die zaak. Het was sowieso voor de Indiers ook heet. De reden kwamen we snel achter. Regen dus. We zaten nog in de shop dus geen last. Maar het regende maar door dus in de winkel blijven zitten. Daar zijn die mensen dan zeer vereerd mee. Even een thee-tje bestellen voor ons. Dat duurde wel erg lang: een klein jongetje kwam vertellen dat de gasfles leeg was en ze moesten dus eerst door de regen een nieuwe gasfles zien te regelen. Geen probleem want het regende maar door.
Eindelijk de thee. Met gembersmaakje, best lekker. De godmother van de zaak greep naar haar tas, trommeltje eruit en begon stukjes eigengebakken boterkoek uit te delen. Dat lijkt net deeg dat nog de oven in moet. Ik wees maar op mijn buik om met een goede smoes af te kunnen slaan. Lia dus wel wat genomen. Die loopt vandaag dus leeg. We gaan ervan uit dat e.e.a. wel weer goed komt, we zijn goed voorbereidt.
Toen eindelijk de regen ophield de stad in. Een grote smeerboel, stinkende koeienmest, toeterende tuktuks, auto's, scooters enz. Plassen water ter grootte van een danszaal. Lia wilde nog naar een drankzaak om een flesje wijn te scoren maar dan moesten we een kruispunt oversteken met onze voeten 15 cm in het water. En dat is me toch smerig. Er stond zelfs een kraanwagentje klaar om eventueel gestrande voertuigen uit de overvloeg van water wet te slepen.
Dus maar een paar straten hogerop door. Maar ook hier halve straten onder water, veel stront, vuil, en daar loop je dan op je Jesus-Nikes.
Ik raakte daar danig mee an en zei tegen Lia en de andere twee: jullie doen je best maar, ik ga een grande latte scoren. Dan ben je nog blij dat je in een keer de goede weg neemt!
Dus een lekker bakkie koffie. Vervolgens met een paar van het gezelschap al naar het restaurant om de hoek vertrokken - waar we gereserveerd hadden voor een 15 man - om daar alvast een biertje te doen.
Alles nog steeds broeierig heet, bier is niet slecht maar ik proef er een bijsmaakje aan en hou het doorgaans maar bij 1 fles. (Er zit wel bedat een hele liter in).
Ondertussen kwam het hele gezelschap binnendruppelen. Het beoogde diner op het dakterras kon door de regen niet plaaatsvinden, maar op dezelfde verdieping kon je ook binnen zitten. Best wel goed gegeten (vegetarisch nog steeds, want ik rommel ook nog wat).
Hierna nog een goede koffie in de shop op de hoek en terug naar het hotel voor een lekkere douche, tassen pakken en te bed. Wekker op 05.45!